fredag 20 mars 2015

Pysseltips - påskägg

I höstas hittade jag vid något städil en påse med sparade påskägg, sådana där färgglada, kycklingprydda pappershistorier som man köper i mataffären. Jag sparade dem till närmare påsk för att göra något kul av dem och nu är det gjort. det blev tre olika varianter, två gjorda med decoupageteknik och en målad på frihand. Riktigt roligt pyssel, så här gjorde jag:

De här är decouperade med fina servetter med rosenmotiv. Börja med att måla ägget vitt med hobbyfärg. Pensla sedan ägget, en halva åt gången med decoupagelack, på dessa använde jag matt lack från Make and Create. Dela servetten så du bara har det pappersskiktet som trycket är på och lägg på det på ägget. Det är lite pilligt och har man väl lagt på pappret så går det inte att ta bort och göra om, pappret är så skört. Att det blir lite veck på ägget är oundvikligt. Ta decoupagelack på en pensel och pensla över servetten . Servetten slätas då ut lite, bubblor försvinner och ytan får ett skyddande lager lack. När ägget torkat kan du lacka ett varv till. Dekorera kanterna med något snyggt band. Jag använde knypplad spets på dessa.
Till dessa ägg har jag använt sidorna i en veckotidning från 50-talet. Börja med att grunda äggen med vit färg. Riv små bitar av tidningssidorna och limma fast dem med decoupagelacken. Här använde jag blank Mod Podge från Panduro, en mycket bra lack men den luktade lite skumt. Limma på ett fint bokmärke och lacka över hela härligheten en gång till. dessa ägg fick ett möbelband längs kanterna.
Det här ägget är först grundat med matt, svart hobbylack och sedan målad på fri hand med  Poscapennor från Make and Create. Jag lät mönstret växa fram eftersom, det är lite snett och vint men för att citera Fredrik "det är väl en del av charmen, det ska synas att det är handgjort". För inspiration, googla "doodles" och du får mer mönsterinspiration än du någonsin kommer att behöva.

Hoppas att jag lyckats förklara något så när förståeligt och lycka till.

Än har jag några ägg kvar att dekorera (det tycks som att ungen min ätit väääldigt mycket godis i påsktider) så kanske blir det några fler påskäggsfix.

(Mina ägg som visas på bilderna finns till salu i webbutiken för 85kr/st, du hittar dem här.)

Trevlig helg!

/Maria



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar