onsdag 1 april 2015

Alla är fotografer

Fastnade ikväll framför tv:n och programmet Alla är fotografer på Ettan. Dagens program handlade om semesterbilder som kanske inte alltid visar hela sanningen. Alla de där perfekta vita stränderna och blåa haven som man så gärna visar upp på Facebook för att visa att man har det så bra och är så lycklig. Jag ska villigt erkänna att gör det också. Men i somras blev det så tydligt, där på en balkong i i Europas största turistgetto Playa de Palma på Mallorca. Vi hade bokat rum med havsutsikt i det hotell som visade sig vara en stor betongkoloss full med mer eller mindre fulla tyskar mitt i ett fotbolls-VM som var ett enda tyskt segertåg. Något som de absolut inte lät sin omgivning glömma. Iallfall, visst hade vi havsutsikt alltid, jajjamen.

 Här är bilden jag lade ut på Facebook, Hav, strand, palmer, ett pitoreskt basttak och förvisso en förbaskat hög lyktstolpe (men man kan ju inte få allt).


Här är bilden som jag lade ut några sekunder senare som visar hur hårt beskuren min första bild var. Den sanna bilden. Inte var det så mycket till havsutsikt egentligen, det var mycket mer av sånt som man helst inte hade velat se, betonghus, baksidan av en restaurang som möjligen även var någons hem. Sopor, tvätt på tork, gamla uttjänta möbler mm. Men visst, havet är där.


En kommentar jag fick på bilderna var att man inte alltid behöver säga hela sanningen.  Nä, kanske inte.

Då var utsikten från balkongen i Italien mycket trevligare, bilarna på står ju ordentligt parkerade i sina rutor och inte en soptunna i sikte. Om jag stod på tå så kunde jag även se en liten bit av havet, vi hade ju inte ens begärt något havsutsikt. Snacka om bonus.


Ha det gott!

/Maria




2 kommentarer:

  1. Tänk vad man kan göra med bildredigeringsprogram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk om man kunde göra så i det riktiga livet, bara klippa bort allt det fula och tråkiga. Klipp, klipp.

      Radera