lördag 29 augusti 2015

Saker du inte visste om hundar...


...förrän en flyttar in hos dig. Del 1.

Vila lite

En hund som drömmer något särdeles roligt kan väcka dig före 7 en lördagsmorgon. Så är det. Vaknade av att Gunsan förmodligen drömde något riktigt skojigt för hon viftade på svansen så hårt och intensivt att det small i fjädrarna i sängen, hela sängen förvandlades till en stor resonanslåda och jag vaknade av ett underligt bång-bång-bångande ljud. Lagom till att jag hade vaknat till ordentligt och fattat vad det var som lät så hade ju givetvis hundrackarn  slutat och sov sött vidare i mitt knäveck.

Det här med nattliga hundljud är något man kan skriva hur mycket som helst om. Gunsan är en liten hund på knappt 7 kilo men ljuden hon kan åstadkomma när hon sover kan lätt överrösta ett startande flygplan. När hon precis flyttat in hos oss vaknade vi av ljudet allihop och undrade vad som stod på medan hon sussade vidare i sin bädd. Nu har vi vant oss vid ljudet (och snarktjatet i huset har återgått till att handla om mina nattliga ljud). Sedan har vi ljudet av tassande tassar när Gunsan tycker att huset behöver vaktas lite extra. Hon har haft perioder då hon kör sina vaktrundor nattetid, allt ska kollas och dubbelkollas innan hon kan gå och lägga sig och dra igång sin nossymfoni. Hon springer ner för trappan, kollar av en tyst och mörk nedervåning,  upp för trappan, in i Oskars rum, stannar och tittar, in i sovrummet till min sida sängen, stannar och tittar, till Fredriks sida sängen, stannar och tittar. Och så allt minst ett varv till. Ett annat ljud, ett ljud som man knappt hör, men man vet att det kommer varje natt är ljudet av en liten hund som bestämt sig för att matte och husse har somnat och det är fritt fram att hoppa upp i sängen, räta till täcket i mattes knäveck att lägga sig till rätta för att bege sig till drömmarnas land. Jag som en gång sa att jag aldrig kommer att ha en hund i sängen, Gunsan har tagit den saken i egna tassar och bestämt det inte mitt beslut att ta.

Jahapp, här sitter jag nu  som enda vakna person i hushållet. Gunsan har gått och lagt sig i soffan för en tidig middagslur med Fredrik som precis kommit från jobbet.

Trevlig helg!

/Maria



2 kommentarer:

  1. Nämen, är din hund också en dvärgschnauzer? Rut sover också gärna i knävecket. Det är jättemysigt, men ibland kryper hon istället in MELLAN benen och pressar sig längre och längre upp under natten, så på morgonen vaknar jag med benen brett isär och så stel att jag knappt kan röra mig. Haha inte jättebekvämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Gunvor är också dvärgschnauzer. Tycks vara en ras som inte visar mycket hänsyn till andra när de sover. ;-)

      Radera