söndag 12 mars 2017

En varm tröjtrio

För ett par år sedan påbörjade jag ett litet stick- och virkmaraton som gick ut på att jag skulle sticka eller virka ett plagg till alla barn i den närmsta släkten. Det visade sig att det var ganska många barn som kunde räknas in i den kategorin och de har  till och med blivit fler sedan jag började. I veckan blev jag klar med etapp åtta. Det blev den sista i en trio likadana tröjor till tre barn som går i samma förskoleklass. Den första började jag med i somras och mitt mål var att alla skulle vara klara innan skolan började i höstas. Man överdriver inte om man säger att jag missade min deadline en smula. Alla tröjor är stickade i Raggi med mönster i restgarner i olika ullgarner. Mönstret jag använt är från Järbos hemsida, det heter kort och gott Isländsk tröja (nr.91007). Det var ett bra mönster, lätt att följa och jag lärde mig mycket av att sticka tre likadana efter varandra, man fick chansen att förfina tekniken hela tiden men jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag är skitless på det mönstret nu. 
Den första hade blå botten. Jag var så ivrig på att få ge bort den så att jag glömde fota den i helt färdigställt skick. Här hänger alla trådar ute i det fria och väntar på fästfest.

Nummer 2 fick en mörkgrå botten.

Trean fick en plommonlila botten.
Nu kör jag vidare med etapp nio som blir en virkad mandalainspirerad spetskofta i jeansgarn.

/Maria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar