torsdag 17 juli 2014

Nytt, fast gammalt men nytt!

Sent en natt nu i Juli, när midnattssolen, sommarvärmen, myggsurr och ett stort överskott på sömnkontot hindrade mig från att somna bestämde jag mig. Nu skulle det bli av på riktigt. Jag skulle börja bygga upp det företag jag länge drömt om. Visst, jag har ju drivit El Ninjo i flera år men något har gjort att jag inte känt att det är på riktigt, jag har mer bett om ursäkt än stolt visat upp mitt företag, det har varit lite spretigt både i mitt huvud och i webbutiken.

Min mormor Astrid fick bli inspiration och ge namn åt den nya webbutiken. Fina Astrid som bodde i ett vitt hus uppe i Tornedalen, sa "visst också", stickade vantar till barnbarn och steg upp före tuppen de dagar det skulle bakas. Jag minns henne som en liten gumma i huckle som råddade ihop ett hushåll med en strid ström av kaffesugna besökare, hon suckade aldrig trots att man som barn tog lång tid på sig att bestämma om man ville ha gul eller röd saft.  En sann urkraft.

Vad som kommer att säljas i butiken var något som stod klart snabbt. Jag skrev snabbt upp orden "handgjort, omgjort och nygjort". Handgjort som i hantverk gjorda av både mig och andra, omgjort som i att hitta nya användningsområden för sådant som inte längre används som t ex gardiner som blir en klänning. Den nygjorda biten kommer att bestå av utvalda produkter från olika varumärken. Saker som man kommer att ha nytta och glädje av länge.

Det första jag gjorde när jag vaknade dagen efter mitt beslut var att börja googla på logotyper, hur gör man, vad kostar det osv. Jag ville ha en logga som förmedlade den känsla som jag vill ska genomsyra hela butiken. Den perfekta loggan hittade jag på Etsy och är gjort av Flora Bashley i Australien, den beställdes en lördagseftermiddag och på söndagsmorgonen låg allt klart i min inkorg till en kostnad av 132 kronor. Fantastiskt va?  Att loggan blev så blommig kan ha att göra med att jag var i stugan och Pionerna stod i full blom.

Idag har jag lagt in den första beställningen till en leverantör och nu väntar många timmar framför datorn med att lägga in produkter i den nya webbutiken. Mycket av det handgjorda ska flyttas över från den gamla webbutiken, annat ska fotas och läggas in.

Välkommen till Astrids magasin!

Hoppas du kommer att trivas.

Maria



1 kommentar: