torsdag 31 juli 2014

Sommarpysseltips

Förra veckan när jag och Fredrik satt i skuggan och betraktade vår åsidosatta trädgårdstäppa fick jag en liten idé. Jag hade sett i en tidning någon som gjort en krans av ståltråd och rödklöver. Borde det inte gå att göra av lite halvt torkade/vissnade gräslöksblommor också?  I pysselrummet hittade jag ett hjärta av ståltråd som jag någon gång format till något annat projekt som tydligen inte blev av och en rulle lite tunnare ståltråd så den här gången var det ovanligt kort mellan tanke och handling.

Både rödklöver och gräslöksblommor är fina även i torkat tillstånd då dessa kransar kan man njuta av länge.

Snurra, snurra, snurra. Ju tätare man sätter blommorna desto finare blir det. Stjälkarna klipps av eftersom. 



Någon bodde tydligen i en av blommorna. Ursäkta att jag störde.



I spetsarna var det lite klurigt att få till det, man får lägga på någon blomma extra så att inte ståltråden syns bara och så att spetsen blir fin och spetsig.



På med ett snyggt natursnöre och häng upp. Gör man av gräslöksblommor får man räkna med att kransen luktar ganska mycket lök. Efter att ha försökt stå ut ett tag med lukten fick kransen bli en utekrans.

1 kommentar: