måndag 23 mars 2015

Mödan och lönen för densamma

Måndagar är grymt jobbiga. Den här måndagen var inget undantag. Som vanligt började mina alarm ljuda strax före sex som de gör alla vardagar. Jag har utvecklat ett intrikat system med dessa alarm för att inte försova mig. Mobilen och surfplattan turas om att pipa med olika melodier med fem minuters mellanrum från tio i sex och en halvtimme framåt, allt för att jag ska vakna till så pass att jag inte somnar om direkt. Det var tydligen inte nog den här morgonen ty strax efter halv sju vaknade jag av att systerdottern skickade ett sms. Vilken tur.

Efter en lång och intensiv dag på jobbet och lite middagsmat somnade jag som vanligt sittande i fåtöljen. Där hade jag gärna kunnat tänka mig att stanna resten av kvällen men måndagskvällarna har sedan några veckor tillbaka gått från slapparkvällar till cross fit- kvällar. Ett nystartat företag, Limon wellness har nämligen börjat med pass i närmsta skolas, tillika min arbetsplats, gympasal. Nu finns inga ursäkter för att inte träna längre, några minuters resväg till fots bara. Problemet var ju det där med den sköna fåtöljen. Dax att plocka fram all viljestyrka som finns i kroppen och resa sig. Allt förnuft säger åt en att sätta sig ner igen och njuta av en kopp kaffe och en stickning. Bara att sätta ner foten och visa vem som bestämmer. Väl på plats i gympahallen är allt det jobbiga glömt för nu får ordet "jobbigt" en helt annan innebörd. Cross fit är så sjukt jobbigt. Musklerna skriker i kroppen och ber en snälla sluta, gå hem och sätta sig i fåtöljen igen. Men cross fit är också väldigt kul, tiden går tokfort och man känner sig så duktig efteråt.

 Nu sitter jag iallafall här, veckans jobbigaste dag är gjord och jag dricker en kopp lyxkaffe medan träningsvärken får börja göra sin grej i min arma kropp. Var blir det värst den här gången? Blir det magmusklerna den här veckan eller blir det lårmusklerna som de tidigare veckorna.  

Det fick bli en kopp av Fredriks födelsedagskaffe ikväll. Det här kaffet är förmodligen det godaste kaffe jag druckit från egen kaffebryggare.
Johan & Nyströms Brazil Fort Aleza. 

På återseende imorgon!

/Maria






2 kommentarer:

  1. Duktigt med crossfit. Det har jag aldrig vågat! Kommer nog aldrig våga heller. Verkar obehagligt!

    SvaraRadera
  2. Klart du ska testa cross fit Ida. Klarar din gamla faster av det utan syrgas (okej, det tål att diskuteras) så gör du.

    SvaraRadera