onsdag 25 mars 2015

Veckans "jag testar en ny hobby"

I söndags testade jag ett nytt pyssel, något som jag aldrig prövat förut. Jag gjorde egen hudkräm. Nu har jag även använt resultatet  på riktigt och är mycket nöjd med hur det blev. Receptet på hudkrämen hittade jag på bloggen Evelinas ekologiska och ingredienserna beställde jag från Organic makers förutom olivoljan som fanns hemma redan. Det var förvånansvärt enkelt att göra hudkräm efter det här receptet, har googlat runt lite och hitta betydligt mer komplicerade varianter. Bara att värma vätskan, jag valde Nerolihydrolat (doftar apelsinblomma), smälta oljor och bivax och sedan mixa ner vätskan i oljorna lite i taget. Jag gjorde bara en halv sats vilket inte var helt genomtänkt för det var svårt att komma åt att blanda ordentligt med stavmixern. Nästa gång blir det en hel sats. Sedan pytsade jag ner krämen i en glasburk och in i kylskåpet. Hållbarheten för sådana här krämer är vad jag förstår inte så lång men förvarar man den i kylskåpet så kan man öka på den lite grann.


Ingredienserna från Organic makers. Ekologiskt och naturligt utan oidentifierbara konstigheter.

Det blev en liten klutt hudlotion eftersom jag bara gjorde en halv sats av receptet, nästa gång blir det en hel. Även den fina glasburken kommer från Organic makers.
Resultatet då. Jag har som sagt prövat hudkrämen en gång. Den är otroligt mjuk och härlig men kan kännas lite fet på här och där, det tog ett tag innan oljan hade absorberats helt av huden på en del ställen, det beror väl på hur torr man är antar jag. Den doftar mest kokos men också en aning apelsinblomma och kanske lite olivolja.

+
Det gick snabbt och resultatet är användbart.
Man får en hudkräm utan konstigheter.
Det känns lyxigt med egentillverkad hudvård.
Snyggare förpackning för en hudkräm får man leta efter.

-
Det skulle vara hållbarheten på den färdiga produkten då men man får väl se till att använda den flitigt så man hinner använda upp den innan den blir dålig.
Jag är och förblir en klantskalle i köket, givetvis lyckades jag bränna mina fingrar på vattenångan för att jag inte tänker innan jag gör.

Summan av kardemumman: Jaa, jag kommer att göra det här pysslet igen och det ganska snart. Då med  någon annan doft kanske.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar