tisdag 7 april 2015

Dagens middagstips...

...eller kanske veckans eller månadens. Någon matblogg kommer det här aldrig att bli eftersom jag som jag berättat tidigare är en klantskalle i köket. Men, jag har några säkra kort som brukar funka och nu tänkte jag avslöja ett. Det är billigt, lättlagat, snabblagat, mättande och gott.

Det är *trumvirvel* Potatis- och purjolökssoppa!

Till 4 portioner behöver du:

4 stora eller 6 hyfsat stora potatisar
En halv purjolök
8 dl vatten
2 buljongtärningar
Ett paket matlagningsgrädde
Salt och peppar

Skala och dela potatisarna (ju mindre bitar, desto snabbare blir det mat). Koka potatisarna i vattnet tillsammans med buljongtärningarna. När pottarna är mjuka slängs purjon i och får koka med några minuter. I med grädden och mixa soppan slät med stavmixer. Koka upp och smaka av med salt och peppar. Servera med ostmackor.

Oskar blev väl inte direkt himlastormande överlycklig när jag sa vad som stod på matsedeln idag men jag mutade med våfflor till efterrätt och då blev det muntrare miner. Han sa när vi åt att soppan var jättegod men avböjde artigt till en portion till. Han vet att det alltid är läge att boosta mamsens kökssjälvkänsla den lilla ängeln.

Den bästa potatisen är ändå den egenodlade. Åh vad jag längtar till sommaren när vi kan rycka upp vår middag direkt ur landet. Närodlat och purfärskt.

Ses imorgon!

/Maria

3 kommentarer:

  1. Potatis- och purjosoppa är en underskattad maträtt!

    SvaraRadera
  2. Jaa. så enkelt, nyttigt, billig och gott! Kan man kräva mer av en maträtt?

    SvaraRadera