tisdag 28 april 2015

Första koftan...

...är en tröja. Och egentligen det andra plagget som jag stickar till Sticka & skicka. Jag har ju som jag berättat tidigare en lite hög med halvfärdiga koftor som ligger och väntar på montering och den här var den som först blev helt färdig.



Den är stickad efter det här mönstret i Järbos Vinga, ett grovt och lättstickat ull/akrylgarn och stickor 4 1/2. Det gick åt ca 100g garn till tröjan som är i storlek 0-3 mån.

Jag gjorde om ärmarna lite eftersom jag tyckte att de blev lite väl vida när jag stickade enligt mönstret, jag gjorde så här:
Istället för att plocka upp 50 makor längs hela den resårstickade delen började jag plocka maskorna 4 varv in på resårstickningen och plockade 44 maskor allt som allt. När jag stickade första varvet (stickade slätstickning hela ärmen) så stickade jag ihop 4 maskor två och två på mitten av ärmen för att undvika att det blir en "bulle" på axeln. Ärmarna blev alltså 42 maskor istället för 50.

Hade först tänkt virka en röd kant runt halsringningen men tänkte sedan att elasticiteten i halsringningen  då skulle bli sämre och en töjbar halsöppning är ju  guld värd när man ska kränga på en tröja på ett litet barn.

Jajjamen, nu är vi igång, bara fortsätta sticka, sticka färdigt och sedan skicka.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar