tisdag 12 maj 2015

Ett fågelbad med möjligheter

I lördags morse efter den sedvanliga morgonkaffeslurken gjorde jag ett litet blomsterarrangemang i fågelbadet som finns i webbutiken. Jag planterade taklök och en viol (som för tillfället inte bar en enda utslagen blomma) och en hängande sommarblomma med silvergröna lite ludna blad som efter lite googlande visade sig heta Silvernjurvinda. Snyggt och snabbfixat. Det blev dock ganska mycket öppen jord i fatet, det kamouflerade jag med lite spelkulor i porslin. Förhoppningsvis kommer blommorna i fatet att växa till sig och börja blomma snart så man inte behöver se så mycket av jorden. Eftersom fatet är gjort av ganska tunn plåt och om man vet med sig att det bara ska användas till blommor och inte till fågelspa i framtiden så kan man enkelt borra ett hål i botten så att överskottsvatten har någonstans att ta vägen. Detta kom jag ju givetvis på när alla blommor och kulor var på plats i fatet.

Fågelbadet finns i webbutiken för 145 kr.
Så här ser det ut i lätt duggregn.
Jag bröt isär taklöken lite grann så att de lades ig fint runt kanten.

alltså taklök, varför har jag aldrig planterat den växten tidigare, de är ju jättefina och finns i massor av varianter.
Eller ni kanske såg Ernst i Toscana förra måndagen. Bordsdekorationen som han gjorde då med citroner skulle kunna funka även i vårt fågelbad. Bara fantasin sätter gränser.
Ernst staplar citroner i sitt fat. Länk till klippet hittar du här.
/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar