söndag 10 maj 2015

Helgens loppisfynd

Igår var vi på en liten loppisrunda, Fredrik och jag. Först åkte vi till mina föräldrars favvoställe som de alltid pratar så varmt om men vi har aldrig varit dit av någon anledning. Det är Latinamerikakommiténs loppis som finns i en källare på Kronan i Luleå. Det fanns ett och annat roligt där till mycket bra priser. En loppis som vi kommer att besöka fler gånger. Där fyndade jag:

En liten trådrulle från förr i tiden. Jag har faktiskt ingen aning vad jag ska ha den till men ett enormt habegär satte in när jag såg den . 10 pix för en sådan skönhet är ju ett riktigt fynd.
Fina glasflaskor på ett fint litet glasfat. De ska få stå bredvid spisen i köket och tillhandahålla kocken olivolja och rapsolja.

Det här med min misslyckade groddodling har gnagt lite på min odlingssjälvkänsla. Igår morse grunnade jag på hur jag skulle lyckas och kom att tänka på groddigelkotten som min syster hade när jag var liten. Den var så rolig tyckte en 7-årig Maria då på 80-talet, man sätter groddfrön i fårorna på igelkottens rygg, vattnar i hålet och väntar så växer "taggarna" ut. Gissa om min lycka när jag hittade precis en sådan igelkott på loppisen för 10 kr. Nu är det dax för groddodling försök  nr 283.
 Sedan åkte vi vidare till en av våra loppisfavoriter, stället där vi vunnit våra allra största loppistriumfer, stället som omvände Fredrik från loppissuckare till om inte loppisälskare så åtminstone loppisgillare, nämligen Röda korset Kupan i södra hamnen.

På Kupan gjordes inga större inköp den här gången men jag är så svag för broderade kökshanddukar, speciellt de som är röda och vita. De här har jag alldeles särskilda planer för. De kommer att få komma ut i rampljuset på ett helt annat sätt en vad brodöserna tänkte när de satt och plitade ner sina initialer på handdukarna en gång i tiden.
Nu är det dax att ladda för en ny och KORT arbetsvecka.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar