söndag 31 maj 2015

När fel blir så rätt

I fredags när vi kom till stugan galopperade jag som vanligt rätt ut från bilen till mina odlingar (oftast ackompanjerad av Fredriks skrikande om att jag minsann också måste hjälpa till att bära in grejerna som vi har med oss). Eftersom våren har varit allt annat än vänlig mot all sorts växtlighet här uppe med kyla och regn var det enda jag kunde hoppas på en förbättring på rabarberfronten. Och de gjorde mig inte besviken, fullt med härliga rabarberblad och ett par blomknoppar. Rabarberpaj på söndag blev den omedelbart smidda planen. Idag var det då dax för årets första rabarberpaj. I ösregn skuttade jag ut och började slita i rabarbern. Väl inne igen insåg jag att det nog skulle bli en väldigt liten rabarberpaj om inga drastiska åtgärder vidtogs för stjälkarna under bladen var tunna och klena. På bänken i köket låg dock en påse av bästa frukten, doughnutpersikor. Bestämde att dessa fick duga som rabarbersubstitut. Jisses vilken lyckträff. Det blev helt fantastiskt gott, så gott så vi slök hela pajen i ett enda nafs jag, min familj och mina föräldrar.  Detta måste helt klart göras fler gånger.

Här kommer receptet om utläggningen ovan inspirerat till pajbak:

Rabarber- och persikosmulpaj

8 klena rabarberstjälkar eller motsvarande mängd lite mer välväxta
4 doughnutpersikor, det går säkert minst lika bra med vanliga persikor
1 msk potatismjöl
1-1,5 dl strösocker

Dela rabarber och persikor i bitar och blanda med övriga ingredienser ovan och häll i en smord pajform.

Smultäcket blandas ihop av :

100 g smör
1 msk socker
1,5 dl vetemjöl

Sprid ut massan över fyllningen, in i ugnen på 225 grader i 20 min. Njut med vaniljvisp.

Ha det så gott!

/Maria

1 kommentar: