onsdag 22 juli 2015

Rabarberförädling

Rabarbersaft, pressgurka och rabarbermarmelad. 

Min första (oerhört tunga) stick- och virkfria dag ägnades åt rabarber- och gurkförädling. Min svärmorfar är en riktig mästare när det kommer till rabarberodling, han har ett monster till rabarberplanta som gör mig grön av avund. I söndags när vi åkte hem från stugan var jag och hämtade lite av hans rikedom. Hans ivriga tillrop "Ta meeer, ta meeer!!! Jag slänger bort det annars! fick mig att plocka rabarber i otroliga mängder. Lätt att plocka, tar lite längre tid att göra något av, kan jag villigt erkänna så här i efterhand.

Det är inte klokt vad det går mycket socker när man har med rabarber att göra. Ojoj. Jag gjorde rabarbermarmelad och saft efter dessa recept. Rabarbersaft är ju alltid rabarbersaft, rosa, god och somrig och receptet var enkelt utan onödiga krusiduller. Marmeladen blev väldigt söt men god. Tänker testa den som översta lager i en pannacotta framöver när andan faller på. Tror att det kan bli riktigt gott.

Själv har jag lyckats fantastiskt (och förvånandsvärt) bra med gurkodlingen i sommar, med viss hjälp och vägledning av tidigare nämnda svärmorfar ska erkännas. Hittills har de kortare cocktailgurkorna frodats fint och nu börjar även de klassiska slanggurkorna komma igång. Av en del av helgens skörd gjorde jag pressgurka efter det här receptet. Ett enkelt och snabbt recept, trodde faktiskt att det skulle vara mycket krångligare. Provsmakade gurkan nu på morgonen och den var god men jag skulle nog vilja ha den något lite syrligare, något att experimentera med framöver kanske.

Vi ses!

Maria



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar