lördag 28 november 2015

Ett litet räknefel

Hoppsan!

Ånej, ånej, vilken tabbe. Min mormor Astrid föddes för 102 år sedan och inte 103. Det är inte det att jag inte hade koll på hennes födelseår utan mer att jag inte hade koll på vilket år vi är på nu. Får skylla på att räkning med så där stora tal inte är något jag sysslar med dagligdags. Mina dagar går mer åt till att nöta tiokamraterna med 7-åringar. Skämt åsido.

Rabattkoden är dock fortfarande ASTRID103.

Idag vaknade jag på tok för tidigt efter en svettig jobbrelaterad dröm som nog kan kopplas till rådande vikariebrist. Bonustiden som jag annars bara hade sovit bort ägnade jag till att sticka färdigt en sjal till min syster och lyssna ikapp Rätt avigt-podden. Om sjalen kan sägas att det är ett jättelätt mönster. När alla trådar är fästa och jag lyckats få den på bild kommer en beskrivning på den här på bloggen.

Fredagskvällens bästa:
+  Favvoprogrammet På spåret kom till Luleå. Jag tog det på Osten och Delfinen så klart.

(Åh, jag måste bara berätta en rolig grej om Osten och Delfinen. Osten är för icke lulebor eller hockeyintresserade en hockeytränare med många år i Luleå hockey, nu har han dock någon annan syssla i föreningen, vet inte exakt vad. Delfinen är det gamla namnet på ishallen som numera har det eggande namnet Coop Norrbotten arena. Iallafall, jag spenderade väldigt mycket tid i ishallen i min ungdom eftersom jag höll på med konståkning. En dag mötte jag en herre utanför omklädningsrummen som frågade efter Lars Bergström.
-Vem? sa jag och försökte minnas om någon av vaktmästarna kunde heta så.
-Lars Bergström, alltså "Osten", försökte herren och tyckte nog att jag var mer än lovligt korkad ty alla borde ju veta vem en sådan ikon är.
- Jaha, Osten! Ja, han finns nog i omklädningsrummet längst ner i korridoren.)

+ Fredriks min när han passerade köket på sin väg från soffan till sängen kring 23.15 och upptäcker att jag står och blandar betong vid diskhon. Och ljudet när han kväver en uppgiven suck. Men  det är ju snart jul och jag måste ju hinna få valuta för min svindyra tomteform i latex. "Det måste blandas i tid, det som tomtar ska bli", som man säger.

Nu ska jag fortsätta denna lördag med att skolka från ett pass Cardio Cross och ta en kopp kaffe till.

/Maria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar