fredag 20 november 2015

Jul i vårt hus

Nä, jag är ingen som brukar vara väl förberedd och börja julpynta tidigt. Julafton brukar komma lite som en överraskning varje år. I år har jag dock börjat i god tid. Det beror nog främst på att jag ville testa ett pyssel som stått på att göra-listan sedan förra julen.

Grunden till det här pysslet är en röd träljusstake med ljushållare för värmeljus, stearinkladdig och med spruckna trädetaljer stod den och skämdes i Röda korsets second hand-butik i november förra året.( Tyvärr var jag alltför ivrig att börja pyssla så jag glömde ta en före-bild.) Om jag inte minns helt fel så blev den min för en tjuga. Min första plan för den var att måla den vit med Annie Sloan Chalk Paint och sedan sandpappra den till ett slitet utseende. Sedan kom jag på bättre tankar. Jag hade ju en påse spillbitar av grått fårskinn liggandes i pysselrummet som jag köpt bara för att grått, krulligt fårskinn är så fint och spillbitspåsen var billig.

Jag slipade, spacklade igen sprickorna, slipade igen och målade de delar som inte skulle kläs med päls. Sedan började det roliga. Ljusstakens hjärtform kläddes med bitar av fårskinn med hjälp av limpistolen (detta underbara verktyg, vilken fantastisk uppfinning). Det var faktiskt enklare än jag först trodde, pälsen var väldigt lätt att forma och förlåtande om man gör små misstag i limmandet. Slutnotan för hela pysslet landade runt 50-lappen, 20kr för ljusstaken, 20 kr för en halv påse spillbitar av får skinn och kanske en tia för färgen spacklet och limmstavarna som gick åt.  För en spottstyver och några timmars limmande har jag nu en rustik och unik  adventsljusstake att njuta av till jul. Sånt gillar jag.


Nu kan julen komma.
Såg att Lagerhaus har blockljus med samma diameter som värmeljus om man föredrar högre ljus, tyvärr hittar jag dem inte på deras hemsida.

Trevlig helg!

/Maria

2 kommentarer:

  1. Riktigt fin!
    Själv är jag precis hemkommen från IKEA där jag har bunkrat upp lite inför jul, tycker att man ska börja i tid jag! Det är ju ändå november! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju lika bra att börja tidigt. Så fort vi passerat julafton vill man ju ändå slänga ut allt juljox och köpa tulpaner.

      Radera