lördag 28 mars 2015

Dagens huvudbry

På Nyhetsmorgon i morse sa de att två tjommar hade gjort en lyckad dockning med rymdstationen och att de skulle tillbringa ett helt år där uppe. Min första tanke var att det lät fruktansvärt långtråkigt men sedan började min tyg-och garnmarinerade hjärna mala. Tänk vad mycket man skulle hinna sticka under ett år. Men tänk vad jobbigt om garnet skulle ta slut mitt i ett projekt, då är det ju inte bara att springa till garnaffären och köpa mer. Och tänk att inte kunna gå till tygaffären och pilla på tyger och hitta på nya saker att sy. Efter lite grunnande kom jag dock på det, om det var jag som skulle sitta där i omloppsbana runt jorden så skulle jag ju givetvis ta med mig alla ofärdiga stickningar och virkningar. Då skulle jag ju inte ha något val än att göra färdigt allt som blivit tråkigt innan det blivit färdigt och Fredrik skulle få svar på tal på det ständiga tjatet om den dagen någonsin kommer då alla mina påbörjade saker blir färdiga. Vad snopen han skulle bli om jag steg ut ur rymdfärjan  iförd den där tröjan som legat ärmlös i stickkorgen i över ett år med mössan som måste stickas om för att den blev för stor på  huvudet, den virkade döskallesjalen runt halsen, de trasiga  tjocksockarna  nu med snygga stoppningar på hälarna och de där förtretliga nålbundna vantarna som jag glömt bort hur man gör nu alldeles färdiga och fina på händerna. Åh, den minen skulle jag vilja se.



Ha det gott!

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar