fredag 27 mars 2015

Denna dagen, ett liv...

..och en helt vanlig fredag.

Alla alarm som jag berättade om i ett tidigare inlägg pep, spelade och tjöt förgäves idag. I drömmen var jag så övertygande mot mig själv att det var lördag så att jag helt enkelt valde att sova vidare. Förnuftet vaknade inte förrän 07.50 och jag studsade upp ett par sekunder senare. Som tur var hade jag hutlöst lång sovmorgon idag men barnet ska ju ändå befinna sig i skolan 08.15 så det var bara att dra igång hela morgonmaskineriet i rask fart.


Groddodlingen dag 6. Jaa, du ser rätt, groddarna badar skumbad. Det hände en liten grej. Jag hade precis sköljt igenom groddarna och skulle städa upp lite på diskbänken, fort skulle det gå för jag längtade efter kaffekoppen och stickningen. Jag skulle bara spruta lite diskmedel på diskborsten när jag tog i lite för mycket och diskmedlet sprutades i en elegant stråle över diskborsten och rätt ner i groddlådan. När jag försökte skölja bort diskmedlet så blev det groddspa. Bara att kasta bort hela odlingen. Jag lärde mig ändå något bra med den här groddomgången, en del frön i Hot mix-blandningen var för små för den här groddlådan, de fastnade i avrinningshålen och korkade igen dem. Groddar från små frön torkar väldigt lätt i groddlådan när locket inte är på även om man vattnar ofta så lite större fröer är att föredra.Vis av mina erfarenheter har jag nu kickat igång en ny omgång, den här gången blev det mungbönor. Fortsättning följer...



Jag har även startat ett nytt köksexperiment. Det kan mycket väl hamna under rubriken Veckans "jag testar en ny hobby" om ett par veckor och innefattar en hel del äppelhackande. Vi får väl se var vi hamnar med det, Fredrik är inte helt övertygad om experimentets förträfflighet.


På jobbet hade vi våffelkalas i eftermiddags. Det gäller att ligga i om man ska grädda våfflor åt en hel fritidsavdelning. Mumsigt.

Stort tack till er som röstat på min blogg, det kvillrar i magen av lycka för varje röst.

Ha en fortsatt fin fredagskväll.

/Maria

2 kommentarer:

  1. Åh nej, vad synd med groddarna! Men skam den som ger sig :D

    SvaraRadera
  2. Äh Ida, jag är så van vid att saker och ting går galet så jag reflekterar knappt över det. Det blir nya groddar ganska fort.

    SvaraRadera