måndag 30 maj 2016

Morgonstund har syinspiration i mund


En morgon förra veckan när jag vaknade alldeles för tidigt låg jag och kikade på Youtube-klipp och fastnade för den här fryntliga damen och hennes härliga tyg- och sypladder. Tanteloran menar på fullaste allvar att man kan sy det här täcket, eller åtminstone framsidan på en timme. Min första tanke är, varför skulle man vilja bli klar så fort, det är ju roligt att sy.


Självklart var jag tvungen att ila iväg till Quilterian samma eftermiddag och köpa en jelly roll. En jelly roll är en förpackning med färdigklippta/skurna tygremsor i olika färger och mönster, skrotjobbet att klippa tyget är med andra ord redan gjort. Jag stod och valde i gott och väl 20 minuter mellan en jelly roll i starka klara blandade färger, en i dova lite "smutsiga" färger och en med småblommigt i olika färger innan jag ratade alla de alternativen och valde en i blå och vita toner.

Efter långt och moget övervägande blev det blå bali-batik.

Tidigt på lördagsmorgonen började jag sy på mitt nya projekt (gillar inte ordet "projekt" egentligen men hittade inget bättre just nu). Först skulle alla 40 tygremsor sys ihop, kortsida mot kortsida, till en 44 meter lång tygremsa. Sedan började det roliga, vika-sy-klippa, vika-sy-klippa, vika-sy-klippa, tills man är nöjd med storleken på täcket.   
44 meter lång och alldeles underbar.

Så här fint blev det när jag sytt ihop alla remsor. Man jan ju aldrig räkna ut i vilken ordning remsorna kommer men det är lite av charmen med den här tekniken.
Nästa steg blir att sy en ram runt hela remsrutan. Det blir först en vit ram och längst ut en marinblå.Det blir bra tror jag.

 Fortättning följer....

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar