tisdag 24 maj 2016

Veckans poddtips

Den här våren har ju inte direkt uppmuntrat till någon odlingsglädje. Kylan har haft ovanligt svårt att släppa greppet om vår nordliga landsände känns det som. Plötsligt insåg jag att vi var i mitten på April och jag hade inte fått ett enda litet ynkligt frö i jorden för förkultivering. Någonstans där blev jag sjuk och var hemma från jobbet i ett par dagar. Eftersom jag inte hade några olyssnade avsnitt av mina favoritpoddar (de handlar om stickning allihop) så letade jag runt lite efter något annat intressant att lyssna på och hittade Weibulls odlingspodd Smaklöken. I två dagar lyssnade jag på avsnitt efter avsnitt och sakta men säkert började odlingslusten spira, till slut hade den växt till sig till en stor och vildvuxen äng av storslagna odlingsplaner. Jag vill odla allt, 30 sorters tomater, blå potatis, morötter på på djupet och pepparrot på tvären, bönor som ska brytas, bönor som ska spritas och kilometerlånga snörraka rader av tacksamma rädisor. Den här podden är så bra för att den ger svar på de mest simpla frågor som har med odling att göra, du vet, de där frågorna som man inte vill ställa i trädgårdshandeln för att man inte vill verka helt vrickad men också den rutinerade odlaren kan nog lära sig ett och annat. Du behöver inte ha en stor trädgård för att ha användning för de generösa kunskaperna, det räcker gott med en balkong.

Min allra finaste trädgårdsbild, en fantastiskt vacker trädgårdsmarodör mumsar på vår dill.

Lyssna på några avsnitt ikväll och du kommer garanterat att äga minst en tomatplanta imorgon kväll.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar