onsdag 13 juli 2016

Astrids magasin testar norrbottniska pärlor...

...och först ut är Luleå skärgård!

Eftersom vi bestämt att stanna kvar i hemlänet den här semestern tänkte vi passa på att åka runt lite inom närområdet och pröva på utbudet. Igår tog jag och mina herrar en spontantur ut till Klubbviken i Luleå skärgård, det var ju så ljuvligt väder. När vi väl bestämt oss för att åka packade vi raskt ihop en god picknick och åkte ut med Stella Marinas 16.15-tur och tillbaka till stan 20.00.  En perfekt tid att åka tycker jag nu. Jag är ingen soldyrkare, trivs bättre sittandes med en stickning i skuggan, så att vara där när solen inte står fullt så högt på himlen kändes skönt, det var ju fortfarande väldigt varmt. Vi gick till Sandöns yttersta spets, en promenad på ca 25 minuter,  väl där öppnar sig en lång och nästintill folktom sandstrand. Vattnet är långgrund, man kan gå till Finland utan att bli blöt om knäna känns det som. Utsikten är helt makalös, sand, himmel, hav, någon liten ö, måsar på stenar och kanske ett stort lastfartyg som ligger och väntar på att få åka in till Luleå hamn för att lossa sin last är allt man ser. Jag kan sitta där och åååh-a och aaaah-a hur länge som helst.

Himmel, hav och sand

Solblänk 
Varje gång jag åker dit, vilket är på tok för sällan, inte ens varje år, slås jag av att naturen är så olik den övriga norrbottniska naturen. Ön heter ju inte Sandön av en slump. Marken, växterna och hur växterna växer i den sandiga marken är så olik det man är van att se. Det slår aldrig fel, nästan tvångsmässigt slänger jag ur mig klyschan "tänk att det här är Sverige, till och med Luleå" till dem som tvingas höra.

Blomma som trivs med sand mellan tårna?
Lite praktiskt om jag lyckats locka någon att ta en tur till Klubbviken:
Stella Marina och Symfoni kör turer till Klubbviken hela dagarna. Turen tar 40 min. Turlista och annan matnyttig information hittar du här, Vi bokade och betalade våra båtbiljetter på nätet, väldigt smidigt, det kan du göra här eller här.

I Klubbviken finns restaurang, toaletter, lekplats mm. Alla bekvämligheter du kan önska dig men Astrids magasin har testat och testpanelen rekommenderar att gå en bit bort och njuta dubbelt.

Nu hoppas vi på fler fina badfrämjande dagar.

/Maria

2 kommentarer:

  1. Underbart!
    Hoppas verkligen på några fler fina dagar så jag kan ta mig ut dit, det är några år sedan nu. Testade dock Sinksundet igår, och det var inte fy skam det heller ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Det är värt allt förutsatt att vädret är bra. Sinken är inte heller helt fel, lyxigt att ha en så fin liten strand så nära.

      Radera