torsdag 14 juli 2016

Hemmafix

När man gått hemma några dagar börjar man lägga märke till saker och ting som man annars inte ser när vardagen rullar på. Det första som slog mig var att huset behövde en storstädning, där är jag nu, tar ett rum lite då och då när andan faller på. När jag väl börjar städa hittar jag saker som jag vill piffa, fixa och göra om. Det blir mycket på en gång för man vill ju göra allt precis NU. Jag har dock bestämt mig för att vara lite mogen och sansad och börja på ett ställe.

Vårt sovrum är ingen munter syn, det är väldigt litet och periodvis används det även som förvaring för allehanda bråte som inte har någon annan plats i huset. Att det inte är rogivande att sova då behöver man inte vara expert för att fatta. Jag gjorde ett ryck och målade om det för några år sedan när det var trendigt med kaffefärger. Vårt sovrum har därmed en fondvägg i färgen bryggmalet mellanrost och färgen mellanmjölk på övriga väggar. Inget fel i det, jag tycker fortfarande om väggarna som de är men jag har börjat fantisera om tapeter med små blå rosor på, lite som mönstret på gammalt fint porslin. Än har jag inte hittat någon tapet som passar in på min fantasi men det är ingen panik, det blir när det blir.
Före. Brunt  i brunt som en kopp starkt kaffe.

Efter: Förvandlingen mot mitt blåa drömsovrum har börjat.
Nästa steg blir ett nytt överkast och lite prydnadskuddar.

Madrasstyget har jag spanat in länge. det är så rustikt och fint.
 Puskorna är gjorda i kritvitt bomullsgarn.
I veckan har vi tagit första steget från kaffekoppen till min blåa, romantiska dröm genom att byta tyg på sänggaveln. Tidigare hade den ett brunt tyg, nästan exakt samma nyans som fondväggen, nu har den fått en ny kostym i form av blått bomullstyg som för tankarna till gamla tiders madrasser köpt på Ohlssons tyger, som dekorerades med puskor, dvs vita garntofsar. Jag hade ingen aning om att det hette puskor, men Google hade svar.

Så här gjorde jag:

Jag använde:

  • Mdf-skiva i lämplig storlek.
  • Skumgummi i mdf-skivans mått.
  • Tyg.
  • Bomullsgarn
  • Häftpistol
  • Lång nål
  • Ev trälim
  • Borr

Jag tog bort det gamla tyget från den gamla mdf-skivan och återanvände den. Sedan ritade jag ut på baksidan var puskorna skulle sitta. Ett hett tips är att först räkna ut på ett papper hur du vill ha det. det gjorde inte jag så baksidan av vår sänggavel är full med prickar, streck och räknefel. Borra sedan hål där puskorna ska vara. Limma fast skumgummit på mdf-skivan, det är inte så noga, det är bara för att inte skumgummit ska åka omkring när du häftpistolar. Skjut fast tyget på baksidan av skivan, var extra noga med att hörnen blir fina. Puskorna gör du så här:

Du behöver bomullsgarn och en sax.

Linda garnet runt dina fingrar
 (eller gör som jag, använd två prinskorvar) 20-30 varv.

Bind av på mitten med en lång snörstump.
 Knyt hårt, flera gånger.

Klipp upp öglorna.

Forma och frisera din puska. Klart!
Trä nålen med en puska och försök pricka de borrade hålen från framsidan, tryck in puskan från framsidan och dra åt på baksidan så mycket som du tycker är snyggt, häfta fast snöret på baksidan med flera klammer, en knut på snöret gör att det sitter ännu bättre och inte slackar efter.
När alla puskor är på plats är sänggaveln klar och du kan sova nöjd och glad i din "nya" säng.

Du missar väl inte Ernst ikväll! Som jag har väntat.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar