fredag 1 juli 2016

Första Juli

Fredag och ny månad och inte vilken månad som helst utan den bästa månaden av alla. Juli har så mycket att erbjuda i ledighet och lata dagar. Det får dock inte bli för slappt, det har Ida (vars blogg jag troget följer) tillsammans med de andra bloggarna på Bloggar om hälsa sett till. De har nämligen snickrat ihop en julikalender med en massa hälsofrämjande aktiviteter att välja bland varje dag under juli månad. Eftersom jag helt saknar både kondis och självbevarelsedrift så bestämde jag mig för att haka på, juli är ju den perfekta månaden att kicka igång lite nya hälsosamma vanor, man kan ju inte skylla på att man inte har tid iallafall. Det finns dock massor med aktiviteter i kalendern som även passar en latmask som jag som till exempel glassätning, hängmattefilosofering och molnspaning men jag ska förstås försöka ta mig an några av de lite mer ansträngande aktiviteterna också. Idag gick jag ut starkt med aktivitet nummer 46. En kopp kaffe och äppelpaj med en kula vaniljglass med familjen på vårt favoritfikaställe Hildurs kök. Det är som en varm skön filt för själen det.

Molnskådning är jag så bra på och jag har ett tips, har du ingen hängmatta så går det lika bra att ligga på studsmattan. Då får även eventuellt sällskap plats. 

En annan sak som gör mig lycklig är ett riktigt bra loppisfynd. Är det något jag är på ständig jakt på när jag är på loppisar så är det kaffekoppar. Det behöver inte nödvändigtvis vara några dyrgripar även om jag inte blir ledsen över en Grön Anna eller Blå blom till ett bra pris. Huvudsaken är att koppen ska vara god att dricka ur, det vill säga lagom stor och rätt form på kanten. Familjen tycker väl kanske att vi nått gränsen för hur många kaffekoppar ett hushåll kan behöva men jag brukar försvara mina köp med att det så ofta går sönder porslin i utedisken i stugan. Att diska och samtidigt slåss med mygg kräver ibland sina offer. Idag hittade jag en sådan där perfekt kopp igen. Det är förvisso en tekopp, en tekopp som skulle passa på vilken afternoon tea som helst men som kaffekopp är den i mina ögon perfekt, dessutom är den så där pråligt ursnygg.

Hur snygg som helst för 30 kronor. Att det står December i koppen låtsas jag inte om utan ser det mer som en utmaning, det borde alltså finnas 11 andra lika snygga koppar att jaga rätt på. Jag kan även intyga att den var god att dricka ur, något med formen på örat gjorde att mitt lillfinger ville spreta iväg likt lillfingret på en vithårig brittisk tant i dräkt på afternoon tea.
Trevlig helg!

/Maria

1 kommentar:

  1. Ja, vad kul att du är med!
    Själv gjorde jag inte en alltför ansträngande aktivitet som första lucka ett, jag gjorde egen isglass. Idag funderar jag på att eventuellt göra något som kräver lite rörelse :D

    SvaraRadera