tisdag 5 juli 2016

Mer loppisfynd

Samtidigt som jag fyndade den fina december-koppen hittade jag även två vaser. Dessa förde mig snabbt tillbaka minst 30 år i tiden. Till Domus husgerådsavdelning i källaren på Storgatan i Luleå tillsammans med min syster, hon är 17 år äldre än mig och hade redan flyttat hemifrån. Jag kommer ihåg att vi var och tittade på de här vaserna och och vi tyckte båda två att de var så fina. Hon köpte damen vill jag minnas. När jag såg dessa två på loppisen plockade jag ner dem i korgen direkt. Av någon anledning kostade damen 30 kronor medan herren blev min för 20 pix. Nu pryder de byrån i stugan tillsammans med lite andra loppisfynd och får härbärgera alla buketter av vilda blommor som jag inte kan låta bli att plocka på mina och Gunsans morgonpromenader.

Herr och fru blomsterhatt...
...med höga mjölörtsplymer.

Här på byrån brukar det alltid ligga en hel massa bråte, skruvar och spikar, mobiler, nycklar och myggmedel. Oförtrutet kämpar jag vidare med att hålla platsen så här fin genom att fösa ner allt fult jox i översta lådan. Byrån, spetsduken och böckerna är ett loppisfynd, likaså flodhästen som fått en omgång med sprayfärg samt lampan som jag gjort en ny skärm till. Tavlan bakom är en fiktiv karta över vår by ur boken Glupahungern av Andrea Lundgren som utspelar sig i skogarna runt byn. 
 /Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar