torsdag 7 juli 2016

Väggblomma

Den senaste veckans väder har i allra högsta grad inbjudit till inomhusaktiviteter, åtminstone här i norr. Jag har pysslat med både det ena och det andra, startat massor med nya pysselprojekt men inte fått färdigt ett enda litet. Jag är hopplös på att färdigställa saker, det är så mycket roligare att börja på något nytt. Jag förstår inte logiken i det, egentligen är det ju jätteroligt att svassa runt i en alldeles ny egenstickad tröja eller ge bort ett stickat strumppar där alla trådar är fästa. Jag övar mig på att göra färdigt innan jag börjar på något nytt, just den här veckan har det dock inte gått särskilt bra med den saken.  Jag har också lite svårt för att visa upp saker jag gör under arbetets gång här på bloggen. Jag vill helst vara klar innan jag visar upp. Med dessa båda tankesätt skulle det alltså inte bli mycket aktivitet här på bloggen så idag tänkte jag visa upp vad jag började med kring 4-snåret i morse.


Pinterest är ju en aldrig sinande källa till inspiration. Börjar man söka på något så kan man hinna vandra genom många olika hantverkstekniker och spara massor med pins på Det-här-ska-jag-göra-någon-gång-anslagstavlan innan batteriet dör mobilen. Jag hittade för ett par veckor sedan beskrivningar på hur man gjorde jätteblommor i papper och blev sugen på att testa. Den här videon är bra att titta på innan man börjar.


Jag gjorde mina blommor av en gammal bok, jag vet att det kan verka provocerande att klippa sönder en bok men det här var en gammal biblioteksbok som gallrats för att slängas så alternativen var för boken att antingen bli en blomma eller eldas upp i närmsta värmeverk, då tyckte jag att den lika gärna kunde få lite mer tid i rampljuset som blommor. Eftersom bokbladen var mindre än pappersarken i videon blev mina blommor mindre men de mäter ändå ca 30 cm "mellan bladspetsarna". Nu ska jag göra ett gäng blommor till i varierande storlekar och så lite blad. Dessa ska sedan får pryda väggen ovanför sängen och sprida lite fägring i vårt totalt opyntade sovrum.

Åter till limpistolen.

/Maria

1 kommentar: